Motor
A motorolaj minősége és szennyezettsége döntően befolyásolja az összes olajkörben található alkatrész élettartamát. Pontosan ezért kulcsfontosságú a gyári specifikációjú kenőanyag használata, és rendszeres cseréje. Egyre több gyártó alkalmaz Long Life jelzésű olajat és hosszabb, akár 30 ezer kilométeres csereperiódust. Számos modellben rugalmas csereintervallum-jelzés található, amely az olaj szivattyúzhatóságából, tehát tulajdonképpen a szennyezettsége alapján szólít szervizre. A kitolt csereintervallumok helyett mi 10-15 ezer kilométer utáni, vagy évenkénti periódust ajánlunk, városi rövid utaknál pedig érdemes megfelezni a normál csereperiódust. Így biztos lehetsz abban, hogy mindig a lehető legjobb a motor kenése, illetve nem használod túl az olajat, ami az adalékcsomag elhasználódásával és ezzel a kenési tulajdonságok romlásával járhat.
A megfelelő minőségű és tulajdonságú motorolaj használata mellett kiemelten fontos a megfelelő olajnyomás. Ezt azzal biztosíthatjuk, ha a motorindítást követően vártok néhány másodpercet, amíg az olajpumpa minden kenési pontra eljuttatja az olajat. A nyomásfelépülés ideje függ a külső hőmérséklettől és az olaj hidegoldali viszkozitásától, vagyis ha 0W-vel kezdődik az motorolaj viszkozitási besorolása, rövidebb idő is elég, ha 15W-vel, akkor hosszabb. Sosem kell negyedórán át járatni a motort – amúgy sem melegszik be ennyi idő alatt – de húsz másodperctől maximum másfél-két percig tarthat ez az idő. Ha beszállsz, beindítod a motort, bekötöd a biztonsági övet, beállítod a navit, indulhatsz. Helyben járatva ne melegítsd a motort, mert így lassabban éri el üzemi hőfokát. Inkább fokozatos terheléssel melegítsd be, menet közben!
Ha már mindenhova eljutott a motorolaj, ajánlatos kerülni a magas fordulatot és a hirtelen kigyorsításokat mindaddig, amíg el nem éri az üzemi hőfokot. Figyelem: a legtöbb autóban csak a hűtővíz hőmérséklete jelenik meg a műszerfalon, de az olaj lassabban melegszik fel.
Ha hideg olajjal üvegeled a motort, és magas fordulaton gyötröd a vékony olajfilmet, úgy ezt a motor kopása felgyorsul. Nemcsak a túl magas fordulatra kell figyelni, de a túl alacsonyra is, hiszen az alacsony fordulatszám és magas sebességfokozatban történő gyorsítás miatt kialakuló nagy nyomatékterhelés, illetve rezonancia sem tesz jót. Az optimális az, ha kis terheléssel, közepes fordulaton használd a motort, amíg nem melegedett be teljesen.
Dízeleknél minimum havi egy hosszabb autópályázás ajánlott a DPF (részecskeszűrő), EGR (kipofogógáz-visszavezetés) tisztítása miatt, de jobb, ha tudod: a prémium gázolajok a kisebb koromképződés miatt is előnyösebbek.
Magasnyomású befecskendezők, porlasztók
Ezek megóvása viszonylag egyszerű. A legfontosabb a megfelelő minőségű üzemanyag használata. Lehetőleg kerüld a névtelen, nem a nagy kúthálózatokhoz tartozó töltőállomásokat. Az ismeretlen forrásból származó üzemanyagot árusító kutakon nem garantált a minőség, és egy rossz üzemanyag nagyon drága hibákat tud okozni, nemcsak az üzemanyagrendszerben, de a motorban is. Legalább ennyire fontos, hogy ne járjatok mindig üres üzemanyagtankkal, vagy úgy, hogy éppen csak lötyög benne valami!
Az üzemanyagból lerakódó, illetve a tankból kioldódó szennyeződéseket is az üzemanyagrendszerbe juthatnak, vagy eltömíthetik a szűrőt. Hogy ez ne okozzon több százezer forintos számlát a szerelőnél, elengedhetetlen az üzemanyagszűrő rendszeres cseréje. Ennek az olcsó alkatrésznek van a legnagyobb szerepe abban, hogy megvédje az üzemanyagrendszer többi, jóval drágább és összetettebb részeit, különösen a mai, nagy nyomású befecskendező rendszerek esetében.
Kuplung, kettős tömegű lendkerék
A kettős tömegű lendkerék csillapítja a motor rezonanciáját, így védi a váltót az irtózatos nyomaték mellett fellépő nyomatékingadozásoktól. A motort kinyomott kuplunggal érdemes indítani, vannak típusok, ahol az elektronika nem is engedi máshogy. Piros lámpánál való várakozás közben tedd üresbe a váltót és lépj le a kuplungról! A kinyomott kuplungos ácsorgás plusz terhelést jelent a kinyomócsapágynak, illetve a főtengely támcsapágyának is. Ne a kuplungon pihentesd a bal lábadat menet közben sem, mert ezzel is csak a kinyomócsapágyat ölöd meg!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.