A hóláncról
Jócskán a tél derekán járunk már, de mind jól tudjuk, hogy még a tavaszi hónapokban is ébredhetünk arra, hogy hó vagy jég borítja az utakat.
A szakemberek már 7 fok alatt előírják a téli gumi használatát, de van, amikor ez sem elég a biztonságos autózáshoz.
Ilyen helyzetben az ember legjobb barátja a hólánc, már persze ha van nála, és tudja is, hogyan kell használni.
Nézzük át, pontosan mit kell tudni hazánk, és szomszédaink törvényeiről a hóláncot illetően, és vegyük át azt is, pontosan hogyan kell felszerelni a kerékre egy ilyen eszközt, ha szükségünk van rá.
Kötelező a hólánc?
Magyarországon a hólánc nem kötelező (bár volt már rá kezdeményezés, hogy azzá tegyék), de időjárástól és útviszonytól függően előfordulhat, hogy „Hólánc használata kötelező” táblába botlunk valahol, és ott bizony félre kell állni, és megtenni, amit megkövetel a KRESZ.
Ha viszont átlépjük a határt, sok helyen szigorúbb szabályokkal találkozunk.
Ausztriában a hófedte, jeges utakon november 1. és április 15. között kötelező mind a négy keréken a 4mm profilmélységű téli gumi, vagy ezt helyettesítheti a meghajtott tengelyen a hólánc.
Általában már ősz elején hallani a vitákat minden felől az ide tartozó osztrák törvényekkel kapcsolatban, így kicsit részletezzük, mit kell tudnia annak, aki a télen a nyugati határ felé veszi az irányt:
- a téli gumik és a hólánc meglétét már a határnál ellenőrizhetik;
- a hóláncot kizárólag havas/jeges úton lehet használni, ha már az aszfaltot roncsolja vele valaki, azért is büntetés jár;
- az osztrák rendőrök a hólánc meglétét is ellenőrzik, tehát mindenképp legyen az autójában, ha a határ felé tart;
- adott esetben akár az autópályán is megállítanak minket, ha nincs az autónkon hólánc;
- a büntetés alap esetben 35 euró (kb. 11.000 forint), de ha bizonyítottan veszélyeztetjük a téli gumi, vagy a hólánc hiánya miatt mások biztonságát, akár 5000 eurós bírságról is beszélhetünk, vagyis több mint másfél millió forintról.
Egyszóval a biztonság mellett már csak a lelki nyugalmunk, és a pénzügyi következmények miatt is érdemes beszerezni a hóláncot, ha külföldre tartunk.
Emellett pedig Horvátország, Szerbia, Szlovénia és a kicsit távolabbi Franciaország törvényei szerint is kötelező tartozék a hólánc, és szintén komoly büntetésekre számíthatunk az itteni rendőröktől is.
Mikor nem szabad?
Végigvettük tehát, hogy mikor és hol kötelező a hólánc – most nézzük meg röviden azt, hogy mikor tilos!
Egy egészen rövid szabályt kell itt megemlítenünk: a hólánc hóra való.
Ha nincs se jég, se hótakaró az úton, akkor a lánc már az aszfaltot rongálja, hazánkban pedig büntetendő a közutakat károsítani.
Egy másik ok, ami viszont már Önt érinti: az úton a hólánc akár 1-2 km alatt tropára mehet, sőt, el is pattanhat, ami veszélyezteti a futóművet és a karosszériát.
És ha már a szabályoknál tartunk, csak még egy apróság:
Hólánccal a kerekeken maximum 50km/h-val lehet haladni, de inkább javasolt még ennél is lassabban menni a biztonság kedvéért.
Hogyan kell felrakni?
Most pedig vegyük sorra, hogyan kell felszerelni a hóláncot egy személygépkocsira.
Nulladik lépés: Vásárolja meg a megfelelő hóláncot!
Úgy tűnhet, távolról közelítem meg a kérdést, pedig fontos részről beszélünk, amire sokan nem figyelnek eléggé.
Ennek ellenére gyors leszek, és csak néhány pontban foglalom össze a lényeget, és adok pár tippet:
- Olyan hólánc kell, ami az autón lévő gumiabroncs méretének megfelel.
- Létezik úgynevezett automata és kézi feszítős lánc is. Az utóbbi szakszerű felszerelése több fizikai erőt követel meg tőlünk elméletileg, de az automata sem végzi el mindig helyettünk a munkát, szóval mindenki döntse el maga, hogy megéri-e a plusz kiadást.
- A létra mintás hólánc nem éppen a legnépszerűbb, ugyanis ennél előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem is ér a földhöz. A trapéz, vagy rombusz minta beváltabb, így érdemes inkább ilyet keresni.
Az utolsó pontok természetesen már mindenki ízlésére vannak bízva, a legfontosabb, hogy legyen nálunk hólánc, és az valóban használható legyen.
Első lépés: Készítsen elő mindent szabályszerűen!
Vegyünk egy esetet, amikor út közben ér minket a hózápor, és autónkkal veszélyes útszakaszhoz érünk.
Ilyenkor a következő a teendő: félreállunk, elakadásjelző és kézifék be, láthatósági mellény fel (mindent a KRESZ-nek megfelelően), és indulunk a hóláncért.
Lehetőleg mindez egyenes, viszonylag sima felületű útszakaszon történjen.
A lépések innentől kezdve egyértelműek, viszont bár minden hólánc nagyjából azonos módon szerelhető fel, mindig elsősorban az adott használati utasításra támaszkodjunk!
Vázlatosan áttekintve nagyjából a következőket kell tennünk minden típusú hólánc esetén:
Második lépés: Fektesse a hóláncot a meghajtott kerék elé!
Harmadik lépés: Vezesse át a hóláncot a kerék mögött, majd akassza össze a drótkábel végeit!
Negyedik lépés: Vezesse át a láncot a kerék külső peremére!
Ötödik lépés: Oszlassa el egyenletesen a láncot a futófelületen!
Hatodik lépés: Kapcsolja össze a lánc két végét a feszítő segítségével!
Az automata feszítésű hólánc esetében nincs szükség arra, hogy nekünk kelljen a feszítést állítgatni, de azért ebben az esetben is érdemes ellenőrizni menet közben, hogy minden tökéletesen működik-e.
Mire figyeljünk?
Miután felszerelte a hóláncot, úgy 50-100 méteren belül mindenképp ellenőrizze, hogy elég feszes-e.
Ha nem így lenne, akkor annyi a dolgunk, hogy a feszítő lánc végét egy másik, megfelelőbb láncszemre kapcsoljuk.
Használat után a hóláncot mindenképp törölje át, vízzel tisztítsa le, és száraz helyen tárolja a következő használatig!
És végül egy +Tipp: ne éles helyzetben próbálja megtanulni a hólánc használatát!
Érdemes már a vásárlás után kipróbálni, hogyan kell ezt csinálni, és utána minden ősszel egyszer elpróbálni a biztonság kedvéért, hogy ne a kritikus pillanatban, a hóban fagyoskodva kelljen a használati utasítást böngészni.
Nem lehet hóláncot szerelni az autóra – van alternatíva?
Speciális eset, de valóban előfordulhat, hogy egy autóra nem lehet hóláncot szerelni, mert például egyszerűen nem férne be a kerékhez.
Ez nem csak akkor fordul elő, ha valaki nem gyári méretű gumikat rak az autójára – egészen konkrétan léteznek olyan autó típusok, amelyekre nem lehet hóláncot tenni.
Szerencsére erre is van egy megoldás: ez a hózokni, vagy hópaplan, de egyes helyeken olvasni lehet a hózsák, műanyag hólánc, csúszásgátló kerékhuzat és sapka kifejezéseket is rá.
Mi az a hózokni?
A működése, illetve a rögzítése megmagyarázza a nevét is.
Gyakorlatilag egy erős szövet huzatról beszélünk, amit rá kell húzni a kerékre, majd pillanatok alatt tépőzárral rögzíthetjük is.
Előnyei: nem foglal sok helyet (még a hóláncnál is kevesebbet), nagyon könnyű a használata, könnyen tisztítható (mosógépben), kíméli az autót, az abroncsokat és az utakat is.
Hátránya: szélsőséges körülmények között nem ajánlják, ugyanis közel sem ér annyit, mint egy rendes hólánc, és a hatóságok sem ismerik el, mint a hólánc alternatíváját.
A hózoknira ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hóláncra: felszerelés után ellenőrizni kell, hogy megfelelően áll a keréken, lassú haladás mellett szabad csak használni, tiszta úton pedig le kell venni, ugyanis az aszfalton a textil hamar szétfoszlik.
Teljesen felkészülve a hóra
A hólánc, és speciális esetben a hózokni minden autó hazánkban nem kötelező, de erősen ajánlott tartozéka.
És nem csak azért, mert külföldön megbüntethetnek érte, ha nincs nálunk – itthon is igen nagy szükségünk lehet rá, ha keményre fordul a tél.
És ezzel kapcsolatban még egy utolsó jótanács: legyen a hólánc/hózokni mellett egy pokróc és egy kesztyű is a kocsiban, hogy ne a hóban kelljen térdelnünk átfagyott ujjakkal, amíg végre újra elindulhatunk.
elektromos autó, outlander, renault zoe, toyota rav4, audi a3, audi r8, hyundai kona, tesla model 3, skoda superb, nissan leaf
elektromos autó outlander renault zoe toyota rav4 audi a3 audi r8 hyundai kona tesla model 3 skoda superb nissan leafelektromos autó, outlander, renault zoe, toyota rav4, audi a3, audi r8, hyundai kona, tesla model 3, skoda superb, nissan leaf
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.